Dark Entry

Dark Entry

Peter endahl


Ett ganska starkt minne jag har är från hösten 2016 då jag arbetade både nere i verkstan och inne i en lokal alldeles bredvid (nuvarande gym/motionsverksamhet) som jag fick låna gratis ett par veckor av fastighetsägaren eftersom den stod tom. Det var inför en utställning på Kulturkiosken och jag behövde stora ytor att arbeta på eftersom det var måleri i storformat jag gjorde till en installation som hette Dark Entry. Jag skulle göra cirka 40-50 stora dukar i formatet 250 *150 cm. Jag började i verkstan med att häfta upp dukarna på väggarna och började sen måla med både färgspruta (som drevs av en högt ljudande tryckluftskompressor) och penslar. Det blev ganska mycket färgdamm och färgspill som tyvärr också hamnade på ställen där det inte borde hamna. Det gick åt en hel del färg och jag hann bara bli halvfärdig i verkstan eftersom den sen var uppbokad av annan en längre tid efter mig. För att återställa den i ursprungligt skick innan jag bytte lokal var jag tvungen att måla om två väggar och en bit av taket i verkstan eftersom det hade blivit ordentligt missfärgat.

Då jag bytte lokal kunde jag agera mer fritt och behövde inte tänka på att skydda golv, tak och väggar. Problemet där var istället kylan. Det fanns inte någon värme i den lokalen och eftersom det var höst och kyligt så gällde det att klä sig varmt och jobba hårt för att hålla värmen i kroppen. Jag var där på eftermiddagar, kvällar och nätter och oftast då helt själv i hela huset. Det kunde kännas lite läskigt ibland i den där gamla miljön eftersom temat jag jobbade med handlade om döden. Men jag lyckades färdigställa mina dukar och slapp dessutom måla om väggarna i lokalen när jag var färdig, eftersom den var så sunkig. Att iordningställa installationen på plats tog också sin tid… men det är en annan historia. Det var mycket arbete med utställningen som till sist blev väldigt lyckad. Drygt trettio liter färg gick det sammanlagt åt.

Den tillfälliga lokalen, foto: Peter Endahl