­ ­

SANDVIKEN
ART
FESTIVAL



LASERGRAFFITI

Med hjälp av dator, projektor och laserpekare skapas varje kväll graffiti i strålande färger på Drottningens fasad. Många unga sandviksbor stannar till för att prova på.

| TILL SIDANS TOPP |



EMELIE KLINTECORN | COTTON CANDY SHOW

På kvällarna förvandlas caféet till en blandning av tidigt tivoli och nycirkus. Musiken för tankarna till en speldosa. UV-ljuset ger en svagt futuristisk känsla. Trådar av sockervadd sträcker sig över rummet, böljar till rörelserna, svävar som spindelväv.

| TILL SIDANS TOPP |



Gipsskulpturer gjorda av Malak, Rod, Mina, Madelene, Mirjam och Rebecka, samt den stora gemensamma skulpturen.

MARI JÄDERBERG VASDEKIS | SANDVIKENS STAD MINNESMONUMENT

Med hjälp av gips, små plastfigurer och återvunnet material skapas minnen av Sandviken. Vissa gör små saker att fästa på det gemensamma monumentet, andra skapar egna monumentet, men alla innehåller en länk till Sandviken. En resväska för att minnas ankomsten till Sandviken för fem år sedan. En falk för att minnas den gången man såg en falk med sin pappa utanför Sandviken. Resultatet blir små gipsskulpturer som rymmer många, många minnen och historier.

| TILL SIDANS TOPP |



JÖRGEN SVENSSON | FÖRELÄSER OM SITT KONSTNÄRSSKAP

Under föreläsningen hinner Jörgen Svensson endast beröra ett axplock av sina många projekt. Bland annat berättar han om Lars Lithells möten, där den fiktive Lars Lithell (spelad av Jörgen Svensson själv) träffar och intervjuar både kända och okända personer, förevigat av fotografen Anders Nilsson. I en fortsättning på projektet ombads olika personer att skriva brev till Lars Lithell, så som de skulle skriva om de hade någon typ av relation till personen. Projektet dokumenterar Sverige under 90-talet, och undersöker och skildrar olika sociala sammanhang.

| TILL SIDANS TOPP |



BERIT LINDBERG | BARNEN HAR LÄMNAT FÄLTET

Mitt i det mörka rummet roterar den silverglänsande karusellen, gjord av återvunnet material och leksaker. Spegelskärvor på mittstolpen kastar ljusreflexer i det blå ljuset. En skugga sträcker sig över golvet, förvrängs i takt med rotationen. På väggarna hänger målningar av barn, nöjesfält, och smått skrämmande figurer. Ett nattomt fält där karusellen aldrig tystnar.

| TILL SIDANS TOPP |



JONAS WESTLUND | PUBLIC PUBLIC

På en vägg bakom Drottningen lutar sig en blonderad kvinna fram mot kameran. Det är en projicering av filmen Public Public, där sekvenser från olika videobloggar klippts ihop. Det offentliga rummet fylls av en annan typ av offentlighet; den internet har att erbjuda.

| TILL SIDANS TOPP |



WERONIKA BELA | JAG ÄR INGEN IDROTTARE, MEN JAG GILLAR NORRA IP. JAG ÄR INTE MONARKIST, MEN JAG GILLAR DROTTNINGEN.

Det tredelade verket behandlar ämnen som i allra högsta grad är aktuella för Drottningen just nu, förändring, avkristnande, rivningshot.

Den tredje delen av verket består av ett stort kors uppbyggt av många små.

| TILL SIDANS TOPP |



Emilia och Ella.

DECKARVANDRING I CHICAGO | PRISUTDELNING

Alla deltagare i Deckarvandringen får en knapp som belöning, men eftersom vandringen tar avstamp i Sandvikens inspiration från Chicago lottas också ett Chicagopaket ut till en lycklig vinnare. Paketet innehåller en DVD med filmen Chicago, en CD av bandet Chicago, ett kodlås och lite chocklad.

Vinnarna blev Emilia och Ella, som gick vandringen tillsammans.

| TILL SIDANS TOPP |



ANGELICA FALKELING | DOKUMENTATION "FRÅN AVSKAFFANDET AV HJÄLTAR"

Banderollen fyller hela rummet med orden ”Du kan äta upp mig när jag dött”. Talarstolen tar plats mitt på golvet. Rekvisita från performancet ramar in den projicerade filmen på väggen, där talet kan upplevas om och om igen.

| TILL SIDANS TOPP |



SEBASTIAN JOHANSSON | ORGANIC MACHINES

Som en stillsam explosion av ljud och färger breder performancet ut sig över kyrksalen. Fyrverkerier, bubblor och geometriska former svävar långsamt i den artificiella rymden, och drar in betraktaren i en tunnel av molnliknande hexagoner. Linjer skapar vågrörelser uppe vid taket, medan färgerna långsamt skiftar under orgelläktaren.

| TILL SIDANS TOPP |



JOAKIM EKESTORM | GIMME A BREAK!

Ljudet fyller salen. Drottningens altarvägg fylls av bilder. Först idylliska, sedan alltmer påträngande med röster och brus, löpsedlar, uppmaningar. Rivningsscener dammar längs väggarna. Och genom hela performancet återkommer orden ”SAVE THE QUEEN”.

| TILL SIDANS TOPP |



HERMAN WESTIN | BETWEEN THE CRACKS

Med utgångspunkt i yta kontra innehåll passerar performancets bildmaterial såväl Nixon som havsdjupen, där ytans båtar och vågor projiceras uppe vid taket och ställer åskådaren öga mot öga med djupens underligheter. Genom krackelerade lerjordar uppstår obehagliga undertoner som leder till ombildande och undergång, ibland i rent kosmiska propotioner.

| TILL SIDANS TOPP |



VIKTOR ZEIDNER | KÖKSFHEST

Ett fräsande stekljud strömmar ut från köket. En stor, svart häst står med hovarna i stekpannor och stirrar på en hypnotiskt roterande bild.

”FHESTEN har för länge sen tröttnat på sin otillräcklighet som kattmöbel och hipsterinredningsdetalj i en för övrigt tråkigt lägenhet på Jarlavägen i Gävle. Nu har han bestämt sig, att med hypnosens hjälp omvandla sig själv till en kulinarisk oändlig proffsburgare och bidra till en bättre semivegetarisk värld!

Kom och hjälp honom på traven!”

| TILL SIDANS TOPP |



WERONIKA BELA | JAG ÄR INGEN IDROTTARE, MEN JAG GILLAR NORRA IP. JAG ÄR INTE MONARKIST, MEN JAG GILLAR DROTTNINGEN.

Det tredelade verket behandlar ämnen som i allra högsta grad är aktuella för Drottningen just nu, förändring, avkristnande, rivningshot.

Den andra delen av verket består av en serie teckningar baserade på bibelbokmärken, men där alla kristna symboler tagits bort och de bibliska personerna ersatts av personer ur konstnärens bekantskapskrets.

| TILL SIDANS TOPP |



JONAS WESTLUND | BRUKET GAV BRUKET TOG

På väg nerför trappan möts den observante besökaren av ett tryck med några få enkla ord, som likväl rymmer ett helt samhälles historia.

| TILL SIDANS TOPP |



JÖRGEN SVENSSON | UTSIDAN ÄR INTE INSIDAN

Runt om i Sandviken dyker plötsligt läsande människor upp på de mest oväntade ställen, och alla är de klädda i vita bomullsvantar.

Jörgen Svenssons performance Utsidan är inte insidan behandlar de allt svagare gränserna mellan offentligt och privat, och manar till försiktighet med vad vi matar vår insida med, för den är inte densamma som utsidan

| TILL SIDANS TOPP |



Rod, Mina och Malak har knäckt koden.

GUSTAF LORD | DECKARVANDRING I CHICAGO

Med den hemligstämplade mappen i ett fast grepp ger sig deltagarna i deckarvandringen ut på jakt efter den hemliga skatten. Fyra koder måste knäckas innan den rätta sifferkombinationen öppnar kistan, där en liten belöning väntar den fullföljande.

Plötsligt verkar blå knappar med texten ”Jag hittade skatten, men allt jag fick var en knapp” vara av högsta mode.

| TILL SIDANS TOPP |



EMELIE KLINTECORN | ARTYFICIALCAKECAFÉ

Kokostoppar, kärleksmums, kladdkakor, äppelpajer, småkakor, chockladdoppade mashmallowklubbor. Gastronomiska upplevelser att tillgå för en billig penning.

| TILL SIDANS TOPP |



Jimmy Jönsson, Elin Lindfors och David Lehnberg.

INVIGNING

Jens Salander inviger SAFE med att tala om hur vi står på tröskeln till det postindustriella samhället, något inte minst Sandviken fått erfara. Elin Lindfors, Jimmy Jönsson och David Lehnberg avslutar ceremonin med en underbart annorlunda version av Somewhere Over The Rainbow på såg och slagverk.

| TILL SIDANS TOPP |



JAN JÖRNMARK | AVGRUNDEN

Bild efter bild under föreläsningen visar den inverkan sociala och ekonomiska utvecklingar har på samhällen som hamnat efter, som inte följt med sin tid. De flesta exempel är hämtade från Detroit, vars centrum näst intill avbefolkats efter bilindustrins nedgång och utflyttning. På sina fotoresor har Jörnmark dokumenterat allt från förfallna lyxhotell till skyskrapor som stått tomma och orörda sedan 50-talet. Bilderna kan också ses i boken Avgrunden.

| TILL SIDANS TOPP |



LISA OXYGEN & OLLE OLJUD

Vitsminkad och vitklädd står Lisa Oxygen böjd över hembyggda ljudapparater och skapar ljud och oljud. Ibland kan kan ord och meningar urskiljas. "Queertermen". "Förspilld kvinnokraft". På golvet breder pappersark ut sig, täckta med feministiska citat.

| TILL SIDANS TOPP |



Ur filmen "My Apartment".

JONAS WESTLUND | MY APARTMENT

"So many of my friends have requested to see what my apartment looks like so I just recorded what my apartment looks like! :-) Hope you guys like it. Enjoy!!!"

Genom att klippa ihop youtube-klipp skapas en helt ny lägenhetsvisning, som subtilt sträcker sig långt bortom all rimlighet.

| TILL SIDANS TOPP |



WERONIKA BELA | JAG ÄR INGEN IDROTTARE, MEN JAG GILLAR NORRA IP. JAG ÄR INTE MONARKIST, MEN JAG GILLAR DROTTNINGEN.

Det tredelade verket behandlar ämnen som i allra högsta grad är aktuella för Drottningen just nu, förändring, avkristnande, rivningshot.

Den första delen av verket består av två stora foton placerade längs Hyttgatan, föreställande ett rum i Drottningen och läktaren på Norra IP som också hotas av rivning.

| TILL SIDANS TOPP |



ANGELICA FALKELING | AVSKAFFANDET AV HJÄLTAR

Med portabel talarstol, banderoll och ballongsäck tågar de demonstrerande mot krysset i Sandviken. Ballonger delas ut till publiken medan Angelica Falkeling avskaffar hjälterollen i sitt tal.

"Segern bygger på att en mängd andra människor givit vika. Gått sönder. Många behöver krossas, så att tävlingen kan fortsätta".

| TILL SIDANS TOPP |

SANDVIKEN ART FESTIVAL

Drottningen. Den före detta baptistkyrkan som letar efter en plats i det moderna samhället.
Planerna om ett kulturhus infriades aldrig riktigt och rivningshotet är ständigt närvarande. Men för en helg lever hon upp igen, fylld av aktiviteter, föreläsningar och konst, som sprider sig ut
över Sandviken.



Välkommna till Sandviken Art Festival 13-15 september.


Följ förberedelserna på Facebook (inget inlogg krävs).

Besök också vårt systerarrangemang!


| TILL SIDANS TOPP |